Gehandicaptenparkeerkaart

Kun je niet goed lopen? Of heb je een beperking? Dan kun je een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen. Hiermee kun je parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats.

Er zijn 3 soorten kaarten:

  1. Bestuurderskaart: als je een (loop-)beperking hebt, maar wel zelf auto rijdt. Op een bestuurderskaart staat geen kenteken. Je kunt de kaart dus voor elk voertuig gebruiken.
  2. Passagierskaart: als je een (loop-)beperking hebt, en afhankelijk bent van vervoer door anderen. Een passagierskaart is persoonsgebonden. Alleen jij kunt de kaart gebruiken.
  3. Instellingenkaart: voor zorginstellingen die bewoners met een handicap vervoeren.

Je kunt ook een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen als je permanent een rolstoel gebruikt.

Gehandicaptenparkeerkaarten zijn maximaal 5 jaar geldig. Je moet 2 maanden voor het aflopen van de geldigheid een nieuwe parkeerkaart aanvragen.

Let op: aan het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. Ook is een medische keuring verplicht. Lees voor je de kaart aanvraagt eerst onderstaande voorwaarden.

Voorwaarden

Er zijn voorwaarden voor het ontvangen van een bestuurderskaart en een passagierskaart:

Bestuurderskaart

Voor het ontvangen van een bestuurderskaart geldt dat:

  • je een aantoonbare loopbeperking hebt, die lang duurt (minimaal 6 maanden).
  • je geen 100 meter achter elkaar kunt lopen (met of zonder hulpmiddelen).
  • je zelf bestuurder bent van een voertuig.

Passagierskaart

Voor het ontvangen van een passagierskaart geldt dat:

  • je een aantoonbare loopbeperking hebt, die lang duurt (minimaal 6 maanden).
  • je geen 100 meter achter elkaar kunt lopen (met of zonder hulpmiddelen).
  • je bestuurt niet zelf een voertuig. Je bent steeds afhankelijk van de bestuurder die jou vervoert.

Voldoe je niet aan de voorwaarden voor het ontvangen van een gehandicaptenparkeerkaart? Maar wil je toch in aanmerking komen voor een parkeerkaart? Dan kun je een beroep doen op de hardheidsclausule. Die is er voor mensen die door een aandoening of gebrek een ernstige beperking hebben.

Kosten

Het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart kost geld.

De tarieven voor 2024 zijn:

  • bij toekenning, na keuring door een arts of adviseur € 183,15
  • bij toekenning, zonder keuring door een arts of adviseur € 64,65
  • bij afwijzing, na keuring door een arts of adviseur € 165,35
  • bij toekenning van een duplicaat na vermissing, diefstal of vernieling € 64,65

Aanvraag

Je vraagt een gehandicaptenparkeerkaart bij ons aan. Dit kun je op verschillende manieren doen.

Online aanvragen

Je kunt een gehandicaptenparkeerkaart direct online aanvragen. Je hebt hiervoor DigiD nodig.

Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Schriftelijk aanvragen

Heb je geen DigiD? Je kunt een gehandicaptenparkeerkaart schriftelijk aanvragen (pdf 339 kb). Je kunt het aanvraagformulier downloaden, printen, invullen en naar ons opsturen.

Persoonlijk aanvragen

Kom je liever persoonlijk langs om een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen? Dat kan ook. Je kunt hiervoor een afspraak maken. Neem wel een geldig legitimatiebewijs mee als je naar het stadhuis komt.

Meesturen

Wij vragen je 1 recente pasfoto mee te sturen met de aanvraag. Ook als je je aanvraag online indient, hebben we je foto nodig. Die kun je opsturen naar de gemeente, Postbus 93, 8050 AB Hattem. Vermeld hierbij je naam en de datum waarop je de aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart hebt gedaan.

Instellingenkaart

Zorginstellingen kunnen een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen voor het vervoer van bewoners met een beperking. Je hoeft niet voor iedere bewoner apart een kaart aan te vragen. Voor het aanvragen van deze gehandicaptenparkeerkaart kun je telefonisch contact met ons opnemen. Wij zijn bereikbaar op (038) 443 16 16.

Procedure

Na het ontvangen van de aanvraag voor een bestuurderskaart of passagierskaart, volgt een medische keuring. Deze keuring door een arts of adviseur is verplicht. Heb je al eerder een gehandicaptenparkeerkaart gekregen? Dan is een keuring niet nodig als bij ons bekend is dat je nog steeds voldoet aan de voorwaarden. Een medewerker van de keuringsinstantie neemt contact met je op voor het plannen van de medische keuring.

Wij beslissen binnen 8 weken na ontvangst over je aanvraag. Je ontvangt van ons een schriftelijke beslissing op je aanvraag.

Bezwaar en beroep

Je kunt bezwaar maken tegen onze beslissing. Doe dit binnen 6 weken na de uitspraak. Ben je het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank. Voor meer informatie kijk op: bezwaar, beroep of klacht.

Hulp bij het invullen van het aanvraagformulier

Heb je hulp nodig bij het invullen van het (online) aanvraagformulier? Dan kun je contact opnemen met Op KO€RS. Dit is een dienst van Stichting Welzijn Hattem. Op KO€RS ondersteunt je onder andere bij het invullen van formulieren. Kijk voor meer informatie en contactgegevens op www.swhattem.nl/opkoers.